The Qualification of Educators on Restingas in the Region of Lagos/RJ: Evaluation and Perspectives

Authors

  • Fernanda Saleme Instituto de Pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro
  • Maria do Rosário de Almeida Braga Instituto Brasileiro de Biodiversidade
  • Bruno Coutinho Kurtz Instituto de Pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.37002/biodiversidadebrasileira.v10i2.1455

Abstract

An obstacle for conservation is that the population lacks access to the main socioenvironmental questions of each region. With the publication of the pedagogical material “Fichas dos seres do Centro de Diversidade Vegetal de Cabo Frio: a restinga de Massambaba” (“Species cards of the Centre of Plant Diversity of Cabo Frio: the Massambaba sand dune vegetation”), we organized a course focusing on educators of Cabo Frio, Arraial do Cabo and Saquarema municipalities, Rio de Janeiro State. The “Qualification Course of Educators about the Lakes Region Sand Dune Vegetation” aimed to orientate teachers of the middle public educational system about the use of this innovatory pedagogical material and discuss the main environmental characteristics and questions on coastal ecosystems in the region. Our present goal is to analyze the perception of the teachers regarding the course content, verify if the cards have been used in their teaching activities and identify possible problems faced. Our evaluation had three moments: at the last day of the course, fifteen days after, and then fifteen months after, as questionnaires and online communication. Twenty-nine teachers, from eighteen schools, participated in the course. They have direct influence on 2,500 students. The joint analysis of the three evaluations evidenced that the pedagogical material as well as the course were very well rated; the published pedagogical material has been used more inside the classroom than in field classes at the sand dune vegetation; and the use of the species cards sparked more interest about the topics covered. Nevertheless, we found by the low return index in relation to the second and third evaluation that there was a degree of demobilization/demotivation of the teachers. We suggest amplifying the insertion and the use of the species cards to other society segments of Cabo Frio region. We also recommend that school directors and pedagogical coordinators participate as process catalysts, instead of the teachers acting in an individualized way.

Author Biographies

Fernanda Saleme, Instituto de Pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro

Centro Nacional de Conservação da Flora

Bruno Coutinho Kurtz, Instituto de Pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro

Diretoria de Pesquisa Científica

References

Albuquerque BP. 2007. As relações entre o homem e a natureza e a crise sócio-ambiental. Monografia (Ensino Médio Integrado à Educação Profissional Técnica de Nível Médio em Saúde). Fundação Oswaldo Cruz. 96p.

Bozelli RL, Ferreira DM, Caramaschi E & Monteiro MM. 2011. Conhecer para preservar um programa de educação e meio ambiente para professores, estudantes e profissionais das áreas de educação e meio ambiente do município de Macaé e entorno – RJ. . Acesso em: 27/08/2019.

Conrado LMN & Silva VH. Educação ambiental e interdisciplinaridade: um diálogo conceitual. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, 6(3): 651-665, 2017.

Costa CAS & Loureiro CFB. Interdisciplinaridade e educação ambiental crítica: questões epistemológicas a partir do materialismo histórico-dialético. Ciência & Educação, Bauru, 21(3): 693-708, 2015.

Costa CA & Loureiro CF. A interdisciplinaridade em Paulo Freire: aproximações político-pedagógicas para a educação ambiental crítica. Revista Katálysis, Florianópolis, 20(1): 111-121, 2017.

Costa CA & Loureiro CF. Interdisciplinaridade, materialismo histórico-dialético e paradigma da complexidade: articulações em torno da pesquisa em educação ambiental crítica. Pesquisa em Educação Ambiental, 14(1): 32-47, 2019.

Crivellaro CVL, Neto RM & Rache RP. 2001. Ondas que te quero mar: educação ambiental para comunidades costeiras: Mentalidade Marítima: relato de uma experiência. Gestal/NEMA. 72p.

Davenport L, Brockelman W, Wright P, Ruf K & Del Valle F. 2002. Ferramentas de ecoturismo em parques, p. 305-333. In: Terborgh J, Schaik C, Davenport L & Rao M (orgs.). Tornando os parques eficientes: estratégias para a conservação da natureza nos trópicos. Ed. UFPR, Fundação O Boticário de Proteção à Natureza.

Davis SD, Heywood VH, Herrera-MacBryde O, Villa- Lobos J & Hamilton AC. 1997. Centres of plant diversity: a guide and strategy for their conservation, vol. 3: The Americas. IUCN Publications Unit.

Fazenda ICA. 2003. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 11 ed. Papirus. 143p.

Ferreira DM & Bozelli RL (coords.). s/data. Fichas dos seres, vol. 5. Lab. Limnologia, IB/UFRJ.

Gil AC. 2008. Métodos e técnicas de pesquisas sociais. 6 ed. Atlas. 200p.

Guimarães M. Por uma educação ambiental crítica na sociedade atual. Revista Margens Interdisciplinar, 7(9): 11-22, 2013.

Leal EM & Escudero R (orgs.). 2017. Problemas globais, enfrentamentos locais e a universidade pública. O Centro Regional de Referência em Álcool e Outras Drogas da UFRJ Macaé e outros projetos extensionistas. UFRJ – Campus Macaé. 380p.

Lopes AF. 2004. A mediação de conceitos ecológicos e a consolidação de uma proposta de trabalho entre Escola e Universidade. Dissertação (Mestrado em Ecologia). Universidade Federal do Rio de Janeiro. 90p.

Lopes AF, Mello DS & Miro JMR. 2003. Parque Nacional da Restinga de Jurubatiba: ficha dos seres. ONG APAJ.

Lopes AF & Bozelli RL (orgs.). 2004. Parque Nacional da Restinga de Jurubatiba: fichas dos seres, vol. 2. PPGE/UFRJ.

Mello CACAM, Louzada JM & Saleme F. 2011. O ensino de ciências numa perspectiva interdisciplinar. In: II Congresso Internacional de Pedagogia. Havana, Cuba.

Mendes AB, Souza RCCL & Silva EP. Percepção de alunos sobre a problemática ambiental da Lagoa de Araruama, Cabo Frio, Rio de Janeiro, Brasil. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, vol. esp.: 185-212, 2016.

Moreira JC. 2008. Patrimônio geológico em unidades de conservação: atividades interpretativas, educativas e geoturísticas. Tese (Doutorado em Geografia). Universidade Federal de Santa Catarina. 428p.

Pereira BE & Diegues AC. Conhecimento de populações tradicionais como possibilidade de conservação da natureza: uma reflexão sobre a perspectiva da etnoconservação. Desenvolvimento e Meio Ambiente, 22: 37-50, 2010.

Ramão FS. A “privatização” do meio ambiente na cidade de Cabo Frio: uma reflexão a partir das contribuições de Pierre George. Espaço e Economia, 4: 1-12, 2014.

Saleme F. 2016. Interpretação ambiental, aspectos biológicos e educacionais do Parque Estadual da Costa do Sol e da Área de Proteção Ambiental do Pau-Brasil nos limites do município de Cabo Frio – RJ. Trabalho de Conclusão (Mestrado em Biodiversidade em Unidades de Conservação). Instituto de Pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro. 69p.

Saleme F & Kurtz BC. 2016. Fichas dos seres do Centro de Diversidade Vegetal de Cabo Frio: a restinga de Massambaba. Instituto Brasileiro de Biodiversidade. 22 fichas.

Sato M. 2002. Educação Ambiental. Rima. 66p.

Wilke JC 2016. Ciências e interdisciplinaridade para aulas de campo. In: Paraná. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do profes- sor PDE, 2013. SEED/PR (Cadernos PDE, vol.1).

Published

13/08/2020

Issue

Section

Diálogos entre a Academia e a Gestão de Áreas Protegidas: Programa de Pós-Graduação Profissional